سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نکته نگار

توجه به بناى یادبود در متون دینی

توجه به  بناى یادبود در متون دینی با هدف یادکرد آفریدگار هستی
در این یاد داشت , ساخت مساجد در مکان های یادآور انبیاء و صالحان که در روایات و قرآن کریم بدان اشاره شده , مورد توجه قرار گرفته است . در ذیل ابتدا ترجمه و سپس متن روایتی از امام علی علیه السلام می آید و در ادامه آیه ای از قرآن کریم .
ترجمه
از اصبغ بن نباته روایت شده که گفت: روزى از روزها که ما در مسجد کوفه گرد امیر المؤمنین صلوات اللَّه علیه جمع شده بودیم آن حضرت فرمود: اى مردم کوفه همانا خداوند عزّ و جلّ شما را عطائى فرموده که آن را به هیچ کس دیگر محبّت و ارزانى نفرموده است. از نظر فضیلت جایگاه نمازتان مسجد کوفه است که روزگاری خانه پیامبرانی چون آدم و  نوح و ادریس و محل نماز ابراهیم خلیل و برادرم خضر علیهم السّلام و خود من است ... و زمانى خواهد آمد که اینجا جایگاه نماز مهدى موعود گردد ( من لا یحضره الفقیه , ترجمه غفارى، ج‏1 ص 350)
متن روایت
من‏لایحضره‏الفقیه  : وَ رُوِیَ عَنِ الْأَصْبَغِ بْنِ نُبَاتَةَ أَنَّهُ قَالَ بَیْنَا نَحْنُ ذَاتَ یَوْمٍ حَوْلَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع فِی مَسْجِدِ الْکُوفَةِ إِذْ قَالَ یَا أَهْلَ الْکُوفَةِ لَقَدْ حَبَاکُمُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِمَا لَمْ یَحْبُ بِهِ أَحَداً مِنْ فَضْلِ مُصَلَّاکُمْ بَیْتِ آدَمَ وَ بَیْتِ نُوحٍ وَ بَیْتِ إِدْرِیسَ وَ مُصَلَّى إِبْرَاهِیمَ الْخَلِیلِ وَ مُصَلَّى أَخِی الْخَضِرِ ع وَ مُصَلَّایَ ... وَ لَیَأْتِیَنَّ عَلَیْهِ زَمَانٌ یَکُونُ مُصَلَّى الْمَهْدِیِّ مِنْ وُلْدِی.( من‏لایحضره‏الفقیه ج 1 ص 232 ح  696)
قرآن کریم نیز در آیه  بیست ویکم سوره کهف به ساخت مسجد در محلی که یاد آور اصحاب کهف است چنین اشاره کرده است ؛
وَ کَذلِکَ أَعْثَرْنا عَلَیْهِمْ لِیَعْلَمُوا أَنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَ أَنَّ السَّاعَةَ لا رَیْبَ فیها إِذْ یَتَنازَعُونَ بَیْنَهُمْ أَمْرَهُمْ فَقالُوا ابْنُوا عَلَیْهِمْ بُنْیاناً رَبُّهُمْ أَعْلَمُ بِهِمْ قالَ الَّذینَ غَلَبُوا عَلى‏ أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَیْهِمْ مَسْجِداً (21)
ترجمه
و اینچنین مردم را متوجّه حال آنها کردیم، تا بدانند که وعده خداوند (در مورد رستاخیز) حقّ است و در پایان جهان و قیام قیامت شکّى نیست! در آن هنگام که میان خود درباره کار خویش نزاع داشتند، گروهى مى‏گفتند: «بنایى بر آنان بسازید (تا براى همیشه از نظر پنهان شوند! و از آنها سخن نگویید که) پروردگارشان از وضع آنها آگاهتر است!» ولى آنها که از رازشان آگاهى یافتند (و آن را دلیلى بر رستاخیز دیدند) گفتند: «ما مسجدى در کنار (مدفن) آنها مى‏سازیم (تا خاطره آنان فراموش نشود.)»
توضیح
امروزه از امور فرهنگی رایج در بین ملتها  , ساخت بنای یادبود است . هدف از بنای چنین سازه هایی , زنده شدن یاد وقایع و شخصیتهای مهم و تاثیر گذار در سرنوشت ملتهاست . بناهای یادبود , یادواره های همیشگی برای زنده نگه داشتن امور مهم در ذهن بشرند و در راهنمایی جوامع به مسیر های درست زندگی , نقش بسزایی دارند . سپاسگزاری از تلاش نقش آفرینان ملتها نیز از کارکردهای دیگر این اقدام فرهنگی است.
هر چند , این امر در دوران معاصر بیشتر به چشم می خورد اما بدان معنا نیست که پیشینه ای ندارد بلکه در بین ملتها و تمدن های گذشته کم و بیش رواج داشته است. اهرام ثلاثه را می توان در زمره بناهای یادبود تمدن باستانی مصر در دانست .
از مضمون آیه یادشده و احادیث مربوط به مساجد چنین بر می آید که بناهای یادبود باید در راستای یاد خدا و معنویات باشند در عین آنکه بنای یادبود واقعه یا شخصیتهای خاصی اند . این امر در یاد بودهای زمانی نیز خواسته شده و از این رو از آنها به عنوان ایام الله یاد شده است . مانند روز عید قربان و روز عاشورا .
گفتنی است حجر اسماعیل و مقام ابراهیم در کنار کعبه را نیز می توان از زمره بناهای یادبود دانست که در قالب آیین دینی حج مورد توجه قرار می گیرند.





در این وبلاگ
در کل اینترنت