سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نکته نگار

پاسخ به یک نیاز کودکانه

پاسخ به یک نیاز کودکانه
ارتباط عاطفی بین بزرگترها و کوچکترها به خصوص پدر و فرزند , در برخی فرصتها و حالات , جلوه بیشتری دارد و یکی از این حالات وقتی است که بزرگتری به سفر رفته و هنگام بازگشت کوچکترها به استقبالش می روند . در چنین مواقعی اگر خردسالان به استقبال رفته باشند بیش از دیگران مورد توجه و ملاطفت مسافر قرار می گیرند و معمولا تا منزل در آغوش وی جای می گیرند - اگر پیاده باشد - یا این که بر مرکب او سوار می شوند . این شیوه رایج اخلاقی و عاطفی در سیره پیامبر (ص) نیز گزارش شده است .
راوی این ماجرا عبدالله بن جعفر طیار در این باره می گوید :
پیامبر (ص ) در هنگامه بازگشت از سفرها  , همیشه با کودکان خاندان خود روبرو می شدند که برای استقبال آن بزرگوار تا بیرون مدینه آمده بودند . ایشان وقتی آنها را می دیدند بر مرکب خود سوارشان می کردند . در یکی از سفرها من زودتر از دیگر کودکان به استقبالشان رفتم . ایشان مرا جلو خود بر مرکب سوار کردند پس از آن , یکی از نوه های ایشان - حسن یا حسین علیهما السلام - آمد و ایشان او را پشت سر خود بر مرکبشان سوار کردند و ما دو کودک به همراه پیامبر (ص) سوار بر یک مرکب وارد مدینه شدیم .
متن اصلی گزارش
الطبقات‏الکبرى: حدثنا أبو معاویة الضریر. قال: حدثنا عاصم الأحول عن مورق العجلی. عن عبد الله بن جعفر. قال: کان النبی ص إذا قدم من سفر یلقى بصبیان أهل بیته. و إنه جاء مرة من سفر فسبق بی إلیه. فحملنی بین یدیه. ثم جی‏ء بأحد ابنی فاطمة الحسن أو الحسین فأردفه خلفه. فدخلنا المدینة ثلاثة على دابة.
توضیح
این نقل تاریخی را از آن جهت آوردیم که روشن شود موقعیت رهبری در حوزه های سیاست , فرهنگ و جنگ  , مانع از آن نشد که پیامبر (ص) از شیوه متداول محبت به کودکان خاندانشان خوداری کنند یا آن را کسر شان بدانند بلکه همچون هر پدر و پدر بزرگی - که با دیدن کودک یا نوه اش او را در آغوش می کشد و بر مرکبش سوار می کند-  رفتار کردند .
این گزارش در کتب حدیثی معتبر اهل سنت همچون , صحیح مسلم ( ج 7  ص 131و 132) ؛ سنن أبی داود (ج 1  ص 578 ح 2566 ) و الطبقات‏ الکبرى، الطبقة الخامسة ج 2ص12 شماره 483  انعکاس یافته است . در اینجا متن الطبقات الکبری را به دلیل رساتر بودن ترجیح داده شده و ترجمه و متن آن نقل شده است .





در این وبلاگ
در کل اینترنت