شایستگی هدایت خلق ازآن متواضع ترین انسان در برابر خدا
شایستگی هدایت خلق ازآن متواضع ترین انسان در برابر خدا
زمانی در مورد زندگی امام هادی علیه السلام مطالعه می کردم که به حدیث ذیل برخوردم و مفهوم حدیث برایم روشن نبود ؛
الکافی : علی بن إبراهیم ، عن محمد بن عیسى ، عن أبی الفضل الشهبانی ، عن هارون ابن الفضل قال : رأیت أبا الحسن علی بن محمد فی الیوم الذی توفی فیه أبو جعفر علیه السلام فقال : إنا لله وإنا إلیه راجعون ، مضى أبو جعفر علیه السلام ، فقیل له : وکیف عرفت ؟ قال : لأنه تداخلنی ذلة لله لم أکن أعرفها.[1]
ترجمه
هارون بن فضل می گوید : در روز رحلت امام جواد علیه السلام در مدینه بودم و امام هادی را دیدم که آیه استرجاع را می خواند ( این آیه به هنگام آگاه شدن از مصیبت مرگ عزیزان خوانده می شود ) و می فرماید امام جواد درگذشت . گفتم (پدرتان در بغداد هستند ) شما چگونه از مرگ ایشان با خبر شدی ؟ فرمودند : به این دلیل (می گویم پدرم درگذشته و امامت به من رسیده ) که در خود احساس ذلتی نسبت به خدا می یابم که تا کنون برایم شناخته شده نبود .
با دیدن این حدیث ، این سوال برایم پیش آمد که احساس ذلت در برابر خدا چه ربطی به مقام امامت رسیدن دارد . کلید واژه های این حدیث را در نرم افزارها جستجو کردم ولی مانند این عبارت را در مورد دیگر ائمه نیافتم اما پس از مدتی به حدیثی از امام رضا بر خوردم که در آن بالاترین حالت تواضع در برابر خدا را یکی از علائم امامت شمرده بودند ؛
الامام الرضا : للامام علامات یکون أعلم الناس ، وأحکم الناس ، وأتقى الناس ، وأحلم الناس ، وأشجع الناس وأسخى الناس ، وأعبد الناس ، ...ویکون أشد الناس تواضعا لله جل ذکره ، ویکون آخذ الناس بما یأمر به وأکف الناس عما ینهى عنه ، ویکون دعاؤه مستجابا ....[2]
ترجمه
امام رضا فرمودند : در فرد امام نشانه هایی وجود دارد که دلالت بر امام بودن وی دارد : امام در دانایی ، داوری ، تقوا ، بردباری ، شجاعت ، سخاوت و بندگی ، سرآمد تمام بندگان است ... همچنین تواضع و فروتنی او در برابر خدا از همه مردم بیشتر است و چنان که پایندیش به معروف ها -که مردم را بدانها امر می کند – از همگان فزون تر و پرهیزش از منکرها از همه فراوان تر است . از نشانه های دیگر او ، مستجاب بودن دعای اوست ....
بدین ترتیب روشن شد که احساس ذلت و تواضع شدید در برابر خدا از نشانه های به امامت رسیدن امامان بوده و امام هادی با مشاهده این حالت در خود متوجه شدند که پدر بزرگوارشان از دنیا رفته و امامت به ایشان رسیده است .
علاوه بر روایت امام رضا در خصوص تواضع شدید امامان در برابر خدا ، روایات دیگری نیز از ائمه رسیده که دلیل انتخاب حضرت موسی به مقام رسالت و نبوت همین روحیه شدت تواضع و احساس ذلت در برابر خدا بوده است و خداوند به حضرت موسی فرموده است : من بدین خاطر تو را به رسالت و هم کلامی خودم انتخاب کردم که تو را متواضع ترین فرد در برابر خودم یافتم [3].
پاورقی--------------------------------------------------------------------------------
[1] . الکافی ج 1 ص 381ح5 ،بصائر الدرجات ص 487ح 3و5 ، دلائل الامامة ص 415ح 378 / 11 ، نوادر المعجزات ص 190.
[2] . من لا یحضره الفقیه ج 4 ص 418 ، معانی الأخبار ص 102، عیون أخبار الرضا (ع) ج 2 ص 192، الخصال ص 527 ، الاحتجاج ج 2 ص 231 .
[3] . الکافی ج 2 ص 123ح 7 : علی بن إبراهیم ، عن أبیه ، عن ابن أبی عمیر ، عن علی بن یقطین ، عمن رواه عن أبی عبد الله ( علیه السلام ) قال : أوحى الله عز وجل إلى موسى ( علیه السلام ) أن : یا موسى أتدری لم اصطفیتک بکلامی دون خلقی ؟ قال : یا رب ولم ذاک ؟ قال : فأوحى الله تبارک وتعالى إلیه أن یا موسى إنی قلبت عبادی ظهرا لبطن ، فلم أجد فیهم أحدا أذل لی نفسا منک ، یا موسى إنک إذا صلیت وضعت خدک على التراب - أو قال : على الأرض .
علل الشرائع ج 1 ص 56 ح 2 – : حدثنا محمد بن الحسن رحمه الله قال : حدثنا محمد بن الحسن الصفار عن محمد بن الحسین بن أبی الخطاب ، عن محمد بن سنان ، عن إسحاق بن عمار قال : سمعت أبا عبد الله علیه السلام یقول : إن موسى علیه السلام : احتبس عنه الوحی أربعین أو ثلاثین صباحا ، قال فصعد على جبل بالشام یقال له : أریحا ، فقال : یا رب ان کنت حبست عنی وحیک وکلامک لذنوب بنی إسرائیل ، فغفرانک القدیم قال فأوحى الله عز وجل إلیه یا موسى بن عمران أتدری لم اصطفیتک لوحیی وکلامی دون خلقی ؟ فقال لاعلم لی یا رب ، فقال : یا موسى إنی أطلعت إلى خلقی إطلاعة فلم أجد فی خلقی أشد تواضعا لی منک ، فمن ثم خصصتک بوحیی وکلامی من بین خلقی . قال وکان موسى علیه السلام : إذا صلى لم ینفتل حتى یلصق خده الأیمن بالأرض والأیسر .