سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نکته نگار

بررسی اعتبار کتاب المزار الکبیر ابن المشهدی(1)

 

این مقاله بخش نخست از  تحقیقی با عنوان « بررسی سندی زیارت آل یاسین » است که توسط این جانب  انجام گرفته است  و در مجله فقه اهل بیت شماره 50 (تابستان1386) با عنوان بررسی اعتبار المزار الکبیر ابن مشهدی به چاپ رسیده و در سایت مجله نیز موجود است با این تفاوت که در آن سایت برای اختصار بخشی از پاورقی ها حذف شده است .

آدرس اینترنتی این مجله www.islamicfeqh.org

 

بررسی اعتبار کتاب المزار الکبیر ابن المشهدی

  این کتاب از جمله آثار قابل توجه در زمینه ادعیه و زیارات است که  مورد توجه نویسندگان پس از خود قرار گرفته و کسانى چون مرحوم مجلسى و حاجى نورى در آثار خود، از آن نقل کرده‏اند. همچنین قدیمى‏ترین منبع برخى ادعیه و زیارات  چون دعاى ندبه، زیارت ناحیه و زیارت آل یاسین است که در اعتبار آنها بحثهاى زیادى مطرح شده است . از سوى دیگر ابهاماتى در باره اعتبار کتاب به جهت مشخص نبودن شخصیت نویسنده، وجود دارد. تردید در اعتبار کتاب به جهت ناشناخته بودن نویسنده بر محتوى کتاب و از آنجمله ادعیه و زیارات یاد شده نیز ،سایه فکنده است. در این مقاله برآنیم تا اعتبار این کتاب را مورد بررسى قرار دهیم.

زیارت آل یاسین از زیاراتی است که به نقل از نواب خاص از سوی امام عصر (عج) توصیه شده است . ایشان به شیعیان شیفته  و بی قرار دیدار خود توصیه کرده اند هر گاه خواستند به آن امام توجه کنند این زیارت را با خطاب به آن حضرت بخوانند .

 در بررسى اعتبار این کتاب المزار الکبیر به مباحث ذیل خواهیم پرداخت :

 1.نسخه‏هاى  موجود از این کتاب .

 2. تطابق نسخه موجود در ایران با نسخه‏هاى در دسترس عالمان سده‏هاى پیشین .

 3. بررسى شخصیت نویسنده کتاب و اعتبار کتاب .

 ادامه مطلب...





در این وبلاگ
در کل اینترنت