سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نکته نگار

فقط 14 روز از 18250

فقط 14 روز از 18250
در بین حاکمان و سلاطین، تنها شمار کمی از آنان توانستند به مدت طولانی حکومت کنند. میانگین دوره زمامداری حاکمان مختلف بیش از 20 سال نیست. در این میان ، مطالعه زندگینامه و شرح حال آنان از حقیقتی حکایت می کند که بارها در نصایح انبیاء و اوصیاء الهی مورد تأکید قرار گرفته است. از گذرا بودن اقبال دنیا به افراد و بی ارزش بودن آن و اینکه جلوه های قدرت و ثروت و ... مظاهر فریبنده دنیا هستند و بشر پیوسته باید مراقب خود باشد تا فریب آنها را نخورد و آخرتش را به دنیا نفروشد. از ماجراهای عبرت انگیز در زندگی زمامداران، میزان رضایتمندی کسانی است که دوران حکومت آنها بیش از دیگران طول کشیده و از این حیث نادرند. عبدالرحمن الناصر نخستین خلیفه اموی در سرزمین اندلس یکی از این نوادر  است. وی هشتمین امیر اموی اندلس بود که در سال 300 هجری به حکومت رسید. او در سال 316 خود را خلیفه نامید و تا سال 350 که درگذشت به عنوان حاکمی مقتدر، پیوسته در کانون قدرت و ثروت این سرزمین قرار داشت و از این لحاظ، شهره مردمان روزگار خود بود. وی پس از 50 سال تلاش برای تحکیم و توسعه قدرتش توانست نام خود را در تاریخ به عنوان حاکمی پر قدرت و پر ابهت در اندلس ثبت کند. موفقیت های فراوان او در امر حکومت داری و طولانی بودن دوران حکومتش( 18250 روز)  از امور قابل توجه در زندگینامه اوست.
آنچه گفتیم مقدمه بود برای باز خوانی دست¬نوشته¬ای عبرت انگیز از او، که در آن، به روزهای خوش بی مشکلش اشاره کرده است. جالب آن که جمع این روزها فقط به 14 روز می رسد.
بدین ترتیب او از نیم قرن حکومت، تنها از 14 روز به عنوان روزهای خوش بدون تلخکامی و آشفتگی یاد کرده است این در حالی است که گفته می شود مدت حکومت او منحصر به فرد است و به مدت 25 سال هزینه روزانه کاخ سلطنتی او به عدد شگفت انگیز سیصد هزار دینار می رسیده است.
در ذیل گزارش این عماد حنبلی در این باره می آید؛
و حکى غیر واحد أنه وجد بخط الناصر رحمه الله تعالى؛« أیام السرور التی صفت له دون تکدیر، یوم کذا من شهر کذا من سنة کذا، و یوم کذا من کذا»، و عدّت تلک الأیام، فکان فیها أربعة عشر یوما، فاعجب أیّها العاقل لهذه الدّنیا و عدم صفائها، و بخلها بکمال الأحوال لأولیائها، هذا الخلیفة الناصر حلف السعود، المضروب به المثل فی الارتقاء فی الدّنیا، ملکها خمسین سنة و ستة أو سبعة أشهر، و ثلاثة أیام، و لم یصف له إلا أربعة عشر یوما، فسبحان ذی العزّة العالیة القائمة، و المملکة الباقیة الدائمة، تبارک اسمه و تعالى جدّه، لا إله إلّا هو.

آدرس: شذرات‏ الذهب،ج‏4،ص:265(شذرات الذهب فی أخبار من ذهب، المؤلف: عبد الحی بن أحمد بن محمد ابن العماد العَکری الحنبلی، أبو الفلاح (المتوفى: 1089هـ)، محقق: محمود الأرناؤوط؛ ناشر:دار ابن کثیر، دمشق – بیروت:1406 هـ - 1986 م).





در این وبلاگ
در کل اینترنت