سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نکته نگار

گرامی داشت آثار بجا مانده از پیامبر (ص) در سیره اهل بیت (ع)

گرامی داشت آثار بجا مانده از پیامبر (ص) در سیره اهل بیت (ع)

توجه به آثار باقی مانده از گذشتگان و ارزشمند دانستن آنها, امری ریشه دار در فرهنگ بشری است. بر این اساس از مکانها و اشیاء بازمانده از پیشینیانی که نقشی تاثیر گذار در جوامع داشته اند حفاظت می شود و بسته به نوع جهان بینی افراد و ملتها ,شیوه تعامل با آنها , تفاوت دارد. در جهان بینی مادی این گونه مکانها و اشیاء از حیث تاریخی مورد توجه هستند و مکانها به عنوان مکان تاریخی و اشیاء , به عنوان آثار باستانی در موزه ها قرار داده می شوند و بازدیدکنندگان با پرداخت پول و خرید بلیط موفق به دیدن آنها می شوند ودر این میان سوادگران اشیاء عتیقه چه مبالغ هنگفتی به جیب می زنند. در مقابل در جهان بینی الهی ادیان , آثار بجا مانده از شخصیتهای دینی تاثیرگذار بر جبهه حق بسیار مورد توجه هستند.  مکانها و اشیاء به یادگار مانده , با احترام و ارزش گذاری خاصی , مورد بازدید پیروان قرار می گیرند و بازدید از آنها  همراه است با توجه خاص به امور معنوی . و البته بازدید از این آثار که در فرهنگ دینی از آن با عنوان زیارت یاد می شود, کارکردهای دیگری هم دارد مثل هدایت پیروان, به سمت و سوی مقصد وهدف شخصیت های یادشده .
در سیره ائمه اطهار(ع)  نیز توجه به این مکانها و اشیاء به عنوان یادگارهای شخصیتهای دینی , مشاهده می شود . در مجموعه روایات به نگهداری وسایل شخصی پیامبر (ص) مثل لباس از سوی خاندانشان اشاره شده است و در این بین آنچه بیشتر حائز اهمیت است نگهداری موی سر پیامبر(ص) است که در روایتی از امام باقر علیه السلام نقل شده است .
شیخ صدوق در کتاب من لایحضره الفقیه این روایت را نقل کرده است ؛
سأل محمد بن مسلم أبا جعفر علیه السلام " عن الخضاب ، فقال : کان رسول الله صلى الله علیه وآله یختضب وهذا شعره عندنا " .( من لا یحضره الفقیه ج 1ص 122 ح277 -)
محمد بن مسلم از امام باقر علیه السلام در باره جواز رنگ کردن موی سر با حنا سوال کرد و امام در پاسخ فرمودند : پیامبر (ص) با حنا رنگ می زدندو شاهد آن موی به یادگار مانده از ایشان است که نزد ما نگهداری می شود.
جالب آنکه در سرینگر واقع در کشمیر هند زیارتگاهی وجود دارد به نام «حضرت بال» که در آن موی پیامبر (ص) نگهداری می شود و جمعیت زیادی برای زیارت و دعا و ادای نذر به آنجا می روند.برای آگاهی بیشتر در این باره به مدخل «حضرت بال» در دانشنامه جهان اسلام مراجعه کنید.(http://rch.ac.ir/article/Details/12400#)





 








در این وبلاگ
در کل اینترنت