سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نکته نگار

سرزمین مصر و زلیخاهاى خیره (به بهانه بخش سریال حضرت یوسف علیه ال

سرزمین مصر و زلیخاهاى خیره (به بهانه بخش سریال حضرت یوسف علیه السلام)  

داستان پاکی یوسف پیامبر ضرب المثل است و به همان اندازه  خیرگی زلیخا . این روزها سریال تلوزیونی حضرت یوسف علیه السلام در حال بخش از شبکه یک سیمای جمهور ی اسلامی است . این موضوع بهانه ای شد تا متنی را که سالها قبل فیش برداری کرده بودم و به طنز عنوان آن را « آب و هواى مصر  زلیخا پرور» گذاشته بودم برای وبلاگ آماده کنم .

 این متن گزارش برخورد خلیفه فاطمی مصر (الحاکم بالله ) با فساد اخلاقی زنان در قاهره پایتخت مصر است . ابن کثیر دمشقی در کتاب تاریخی البدایة و النهایة  در گزارش حوادث سال 405 هجری می نویسد :

خیلفه فاطمی در این سال دستور داد ؛ زنان از منازل خارج نشوند ، از پشت بامها و طبقات بالا بیرون را نگاه نکنند ، حمام نروند و کفاشان برای آنها کفش ندوزند . گروهی از زنان به خاطر نافرمانی از این دستور کشته شدند ، و برخی حمام ها را روی سرشان خراب کردند . گروهی نیز گماشته شدند تا مردان و زنانی را که با هم رابطه نامشروع دارند شناسایی کنند و آنها را از این کارشان بازدارند . خلیفه خود نیز شب و روز در این گشتها شرکت می جست . این سخت گیریها شرایط را برای بر زنان و فاسقان دشوار ساخت و کمتر زن فاسدی می توانست به مرد مورد علاقه اش برسد .

ابن کثیر در ادامه به یک نمونه از وصال یکی از این زنان فاسق به فرد مورد علاقه اش اشاره کرده و از فریبکاری های او در این مسیر سخن به میان آورده است . ما در ذیل متن خبر یادشده را به زبان اصلی آن یعنی عربی می آوریم :    

البدایة والنهایة : ثم دخلت سنة خمس و أربعمائة . فیها منع الحاکم صاحب مصر النساء من الخروج من منازلهم، أو أن یطلعن من الأسطحة أو من الطاقات، و منع الخفافین من عمل الخفاف لهن، و منعهن من الخروج إلى الحمامات، و قتل خلقا من النساء على مخالفته فی ذلک، و عدم بعض الحمامات علیهنّ، و جهز نساء عجائز کثیرة یستعلمن أحوال النساء لمن یعشقن أو یعشقهن، بأسمائهن و أسماء من یتعرض لهن، فمن وجد منهن کذلک أطفأها و أهلکها، ثم إنه أکثر من الدوران بنفسه لیلا و نهارا فی البلد، فی طلب ذلک، و غرق خلقا من الرجال و النساء و الصبیان ممن یطلع على فسقهم، فضاق الحال و اشتد على النساء، و على الفساق ذلک، و لم یتمکن أحد منهن أن یصل إلى أحد إلا نادرا .

آدرس

البدایة والنهایة ج 11 ص 352 .



شوخی یک ادیب با سید رضی و برادرش

شوخی یک ادیب با سید رضی و برادرش

از شاگردان شیخ مفید (ره ) دو برادر سید مرتضى و سید رضی  به درجات عالی از فرزانگی ، تقوا ، علم ، اخلاق و ادب رسیدند و آوازه نیک آنان در جهان اسلام شهره است . این دو دانشمند فرهیخته شیعی که در دوره آل بویه زندگی می کردند علاوه بر جایگاه اجتماعی بالایی که نزد مردم و شخصیتهای علمی داشتند ، مورد احترام سلاطین بویهی نیز بودند [1].

این یادداشت ، گزارش شوخی یکی از شخصیت های آن دوران با این دو برادر دانشمند است . ابن جوزی در المنتظم ، ابن اثیر در الکامل و ابن کثیر در البدایة و النهایة این گزارش را در شرح حال ادیب و نحوی آن دوران على بن عیسى ربعى(متوفی 420)  که فردی شوخ طبع بوده ، آورده اند .

ابن جوزی در المنتظم  در بیان درگذشتگان سال 420 می نویسد :  علی بن عیسی نحوی دراین سال وفات یافت ...او روزی در کنار دجله قدم می زد که دید سید مرتضی و سید رضی سوار کشتی شده اندادامه مطلب...





در این وبلاگ
در کل اینترنت