سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نکته نگار

عنایت قرآن کریم به اصلاح باورهای تحریف شده مذهبی

عنایت قرآن کریم به اصلاح باورهای تحریف شده مذهبی
تحریفات کتب آسمانی پیشین باعث شد متون دینی اهل کتاب (یهودیان و مسیحیان) دچار اضطراب و تشویش شود و نسل های بعدی آنان با مجموعه ای از اطلاعات مذهبی در آمیخته با حق و باطل روبرو شوند . نکته جالب در این میان , فهم و بضاعت علمی محدود برخی تحریف کنندگان است که با توجه به فهم خود در کتب آسمانی دست برده اند و اکنون پس از گذشت زمان , نادرستی و گاه خنده دار بودن آنها , روشن می شود . داستان آفرینش از جمله موضوعاتی است که در بخش نخستین تورات و به تفصیل آمده است . قرآن مجید در برخی آیات گریزهای به داستان آفرینش دارد  البته نه به قصد بیان داستان آفرینش که بیشتر برای ارائه معارف خداشناسی و اصلاح باورهای غلط در این زمینه . برای نمونه می توان به خلقت زمین و آسمان در شش روز (شش مرحله) اشاره کرد که تورات پس از بیان خلقت این دو در شش روز  , چنین به بیان خستگی و استراحت خدا , پرداخته است  :
به‌ این‌ ترتیب‌ آسمانها و زمین‌ و هر چه‌ در آنها بود، تکمیل‌ گردید.   با فرارسیدن‌ روز هفتم‌، خدا کار آفرینش‌ را تمام‌ کرده‌، دست‌ از کار کشید.  خدا روز هفتم‌ را برکت‌ داده‌، آن‌ را مقدس‌ اعلام‌ فرمود، زیرا روزی‌ بود که‌ خدا پس‌ از پایان‌ کار آفرینش‌، آرام‌ گرفت‌. به‌ این‌ ترتیب‌ آسمانها و زمین‌ آفریده‌ شد.
تعبیر آرام گرفتن در ترجمه های امروزی تورات برگردانی از مفهوم استراحت  در تورات است . این  مطلب جزو باورهای اهل کتاب در این باره بوده است .  روایت شده که گروهی از یهودیان نزد پیامبر آمدند و ضمن پرسش از موضوع خلقت  بدین باور خود اشاره کردند که پیامبر با استشهاد به همین آیه مورد بحث آن را رد کردند . ( تاریخ طبری ج 1 ص 15 و تفسیر طبری ذیل آیه مورد بحث )
از این روست که  قرآن کریم ضمن تایید خلقت زمین و آسمانها در شش روز _ که در تورات هم آمده _ بلافاصله به این نکته تصریح کرده که در جریان آفرینش , هیچ گونه رنج و سختی ای به ساحتش  راه نیافته است ( تا نیازمند استراحت و آرامش باشد ) ؛

ولقد خلقنا السماوات والارض وما بینهما فی ستة أیام وما مسنا من لغوب . (سوره ق آیه 38 ) .
ترجمه
ما آسمانها و زمین و آنچه را در میان آنهاست در شش روز ( شش دوران) آفریدیم و هیچ گونه رنج و سختی ( مثل خستگی و ...) به ما نرسید .
مواردی از این دست در دیگر آیات مربوط به معارف الهی و داستان زندگی انبیاء , فراوان است قرآن کریم در داستان آدم و آزمایش فرزندان او از تعبیر «بیان به حق داستان » استفاده کرده که نشان از وجود اطلاعات نادرست در بین اهل کتاب به خاطر تحریفات در این زمینه است .
 وَ اتْلُ عَلَیْهِمْ نَبَأَ ابْنَیْ آدَمَ بِالْحَقِّ إِذْ قَرَّبا قُرْباناً فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِما وَ لَمْ یُتَقَبَّلْ مِنَ الْآخَرِ قالَ لَأَقْتُلَنَّکَ قالَ إِنَّما یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقینَ . (مائده :27)
ترجمه
داستان دو پسر آدم را طبق واقع براى آنها بخوان. آن گاه که دو قربانى را عرضه کردند. از یکی پذیرفته شد و از دیگرى پذیرفته نشد. او (قابیل)گفت: «البته تو را مى‏کشم.» (هابیل) گفت: «خدا فقط از پرهیزگاران مى‏پذیرد.

علامه طباطبایی در باره علت بکار بردن تعبیر «بالحق » می نویسد :
اینکه جمله را مقید کرده به قید" بالحق" [با در نظر گرفتن اینکه این جار- با- و مجرور- حق- متعلق به کلمه" نبا" یا کلمه" اتل" است‏] خالى از دلالت و حد اقل خالى از اشعار بر این معنا نیست که از این داستان آنچه در بین بنى اسرائیل معروف شده، دستخوش تحریف شده است، و جزئیاتى از آن ساقط شده، و خلاصه داستان مورد بحث به نقل اسرائیلیان حق نیست و تو اى پیامبر داستان را به حق بر آنان تلاوت کن و واقع هم همین طور است، چون داستان هابیل و قابیل که فعلا در تورات در سفر تکوین موجود است مطابق با نقل قرآن کریم نیست، در تورات مساله آمدن کلاغ و منقار به زمین زدنش نیامده و از این گذشته داستان طورى آمده که بطور صریح و پوست کنده خدا را جسم دانسته،" و تعالى اللَّه عن ذلک علوا کبیرا".


زمینه سازان دولت مصلح کل در طول تاریخ

زمینه سازان دولت مصلح کل در طول تاریخ
شاید بتوان با تعبیر دیگری از این عنوان یاد کرد مثل« سهم داشتن مصلحان تمام نسلها در برپایی دولت مصلح کل » . هر چند امروزه بحث از زمینه سازان ظهور مهدی موعود (عج) بسیار رایج است اما تمام نگاه ها به یک یا چند نسل قبل از ظهور دوخته شده است . این که برپایی دولت مصلح کل , نیازمند تلاشهایی در سطح جوامع و ملتها است سخنی است درست ,  اما باید توجه داشت که تلاش هایی نهایی را جوامعی می توانند انجام دهند که از نظر تربیتی و شخصیتی کمترین فاصله را با جامعه آرمانی دوران مهدوی داشته باشند تا بتوانند چنین نقشی را ایفا کنند . بدیهی است چنین جوامع  و ملتهایی به یکباره و ناگهانی پدید نمی آیند بلکه پدیدار شدن آنها نیازمند طی شدن مراحل تدریجی اصلاح در فرهنگ و تربیت نسلهایی رشد یافته تر به طور پی در پی است چرا که اصلاح و تربیت با تلاش زیاد , پیمودن گام به گام مسیر و صبر و گذشت مصلحان , امکان پذیر است و توجه داریم که این نقش بیش از همه ازآن انبیا و اوصیای الهی بوده است .
در طول تاریخ , با تلاش هر مصلح , نسل یا نسل هایی تربیت و زمینه ی آگاهی و رشد آنها فراهم شده است و بدین وسیله برخی کژی ها و پلیدی ها از جریان زندگی بشر خارج گشته است امری که راه را برای مصلحان نسلهای بعد , برای زدودن دیگر عیوب جوامع بشری هموار کرده است . این جریان , نسل به نسل ادامه یافته و از دامنه ی جهالت ها و اشتباهات بشر کاسته است و گام به گام او را به تکامل نزدیک ساخته است .
گفتنی است در برخی دوره ها , مصلحان توفیقی در اصلاح دوران جامعه خود نداشته اند اما آنان از طریق تربیت مصلحان دوره های بعد , در جوامع پس از خودشان تاثیر گذار بوده اند و از این جهت می توان گفت در شکل گیری جامعه آرمانی موعود , سهیم هستند .
پس می توان گفت مصلحان, موتور حرکت تدریجی بشر , به سوی تکامل بوده و هستند تا روزی که سرانجام جامعه بشری ظرفیت و آمادگی مدیریت رهبر معصوم (ع) را به دست آورد  . در آن دوران است که  استعداد بشر برای رشد و تعالی حقیقی شکوفا می شود و جامعه انسانی کامل , شکل می گیرد .
توضیح بیشتر
شاید در باره شگردهای مجرمانی چون کلاهبرداران , اختلاس کنندگان , قاچاقچیان و ...چیزهایی شنیده اید که دست آنها برای پلیس و دیگر نهادهای مسوول , رو شده و برای عموم مردم اطلاع رسانی شده  و در پی آگاهی عموم از این شگردها , تکرار این شیوه ها برایشان ناممکن یا مشکل شده است  . این آگاهی که در سایه تلاش نهادهای مسوول پدید آمده  از گستره شگردها می کاهد و بدین سان روز بروز  راههای فریب جدیدتری کشف و از فهرست شیوه های کاربردی مجرمان حذف می شود . این روند در دیگر عرصه های درگیری بین حق و باطل و عقل و جهل نیز در جریان است و تلاش مصلحان در حوزه های فرهنگ و سیاست نیز از دامنه و گستره باطل می کاهد و مسیرهای بی راهه را برای بشر روشن می سازد  و  روز به روز بی راهه های جدیدتری آشکار و از گزینه انتخاب راهیان حق حذف می شود .
به بیان دیگر می توان گفت نور هدایت با ظهور در گستره ی ظلمت و جهل , پیوسته در حرکت و جریان بوده و با تلاش حق پویان  ثابت قدم ,  بر گستره جهل تابیده و تاخته و به مرور از دامنه قدرت و نفوذش کاسته است  . هر چه زمان می گذرد نتیجه تلاش این مجاهدان نستوه در عرصه های گوناگون مبارزه با ظلمت و باطل , ظاهر می شود و بر پیکره دولت باطل می کوبد و گام به گام آن را به عقب می راند و پیوسته باعث فرسایش هیبت و هیکل این دیو دیرینه می شود .
پس بر حق جویان هر نسل لازم است همت خود را صرف اصلاح کژی ها در دو عرصه اندیشه و رفتار کنند و به سهم خود از گستره ظلمت , جهل و باطل بکاهند و در رسوایی آن بکوشد و از این طریق در برپایی جامعه مطلوب دوران مهدوی شریک شوند






در این وبلاگ
در کل اینترنت