سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نکته نگار

شکوفه های اربعین

شکوفه های اربعین
با قیام امام حسین علیه السلام و یاران اندکش در برابر طاغوت زمانه که به شهادت امام و اصحابش منجر شد نخستین حرکت در توجه به سالار شهیدان و نگاه ارزشی به ایشان از سوی صحابی پیامبر (ص) جابر بن عبدالله صورت گرفت که تلاش کرد خود را به مزار شهید نینوا برساند و سرانجام در چهلمین روز شهادت امام به کربلا رسید و موفق به زیارت قبر ایشان شد. از آن پس روز اربعین به یکی از روزهای زیارتی مزار امام حسین علیه السلام تبدیل شد و به تدریج در فرهنگ شیعه ریشه دواند این امر در کنار فرهنگ سوگواری برای درگذشتگان تا چهل روز که بین اقوام مختلف مسلمان در منطقه کم و بیش رواج داشت رسم و آیین چهلم گرفتن برای عزیزان از دست رفته را پدید آورد.
متاثر از این آیین بود که در دوران معاصر، مردم برای شهدای انقلاب اسلامی چهلم می گرفتند. چهلم گرفتن برای شهدای قیام نوزده دی قم در مبارزه با طاغوت در سال 1356 که از سوی مردم تبریز انجام گرفت به شهادت گروهی از مردم تبریز منجر شد و در پی آن مردم دیگر نواحی برای شهدای تبریز چهلم گرفتند و این روند ادامه یافت تا به قیام عمومی مردم ایران علیه طاغوت و سقوط آن منجر شد. حدود یک دهه است که مراسم اربعین حسینی به شکل پیاده روی تا حرم سالار شهیدان در عراق انجام می گیرد و جالب آنکه سال به سال بر رونق آن افزوده می شود و خود به رسانه ای برای شناساندن نهضت حسینی و معرفی جبهه مخالف آن یعنی جریان باطل در طول زمان تبدیل شده است.
از این رو, آیا می توان گفت مشیت الهی بر آن است که  در ریشه کنی طاغوت جهانی و سیطره جهل و گمراهی سازمان یافته بر دنیا - که امروزه جهان غرب آن را رهبری می کند- اربعین ها نقش آفرینی اساسی داشته باشند.





در این وبلاگ
در کل اینترنت