سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نکته نگار

احترام به قرآن منسوب به امام علی (ع) در آیین درباری فاطمیان

احترام به قرآن منسوب به امام علی (ع) در آیین درباری فاطمیان
قلقشندی (م 821 ق ) در کتاب صبح الاعشی به تفصیل از آداب و رسوم درباری دولت فاطمیان در مناسبت های سالانه سخن گفته است.این دولت که از سال‌های 297 تا 567 قمری بر مناطق وسیعی از سرزمین‌های غرب جهان اسلام فرمان می‌راند با گرایش شیعه اسماعیلی اداره می شد و پایتخت آن قاهره، از شکوفایی کم نظیری برخوردار بود.برگزاری مراسم مختلف در طول سال، همراه با تشریفات خاص و رنگ و بوی اندیشه  شیعی از ویژگی های این دوران است. قلقشندی در توصیف یکی از این مراسم می نویسد: ...  وقتی خلیفه فاطمی به  مسجد جامع قدیم قاهره می رسید خطیب را مشاهده می کرد که در محراب ایستاده و قرآنی را که خط آن به امیر مومنان علی بن ابی طالب، منسوب است در دست گرفته است. خلیفه قرآن را از دست خطیب می گرفت و آن را می بوسید و بدان تبرک می جست.
متن کتاب
صبح الأعشى فی صناعة الإنشاء : ... إلى الجامع العتیق فإذا وصل إلى بابه، وجد الخطیب قد وقف على مصطبة بجانبه فیها محراب، مفروشة بحصیر وعلیها سجادة معلقة، وفی یده المصحف الکریم المنسوب خطه إلى أمیر المؤمنین علیّ بن أبی طالب کرم الله وجهه، فیناوله المصحف من یده فیقبله ویتبرک به.
آدرس: صبح الأعشى: ج 3 ص 595  (صبح الأعشى فی صناعة الإنشاء، أحمد بن علی بن أحمد الفزاری القلقشندی، نشر: دار الکتب العلمیة، بیروت.)
احترام ویژه به نسخه ای از قرآن کریم که خط آن منسوب به امیر مؤمنان (ع) است و رونمایی از آن در یک مراسم سالانه، نشان از آن دارد که آنان ارزش میراث فرهنگی را درک می کردند.






در این وبلاگ
در کل اینترنت