سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نکته نگار

تصویر سازی منفی از شیعه با شگرد مشابه سازی

تصویر سازی منفی از شیعه با شگرد مشابه سازی
در این یاداشت اشاره یک حدیث به استفاده پیروان دستگاه خلافت از ترفند« تصویر سازی منفی از شیعیان با شگرد شبیه سازی» مورد توجه قرار گرفته است.
پس از انحراف جامعه اسلامی از تدبیر الهی تعیین امام در غدیر، جامعه با مدیرانی اداره شد که از نظر شایستگی های گوناگون به خصوص آگاهی نسبت به دین، فاصله بسیار زیادی با امامان تدبیر شده در غدیر داشتند از این رو در تقابل فرهنگی میان پیروان مکتب امامت با مکتب خلفا، آنان پیوسته احساس خطر می کردند . مکتب خلفا که حاکمیت سیاسی و فرهنگی بر جامعه داشت با ترفند های مختلف در صدد مقابله با فرهنگ تشیع و مکتب امامت بود و گستره تقابلش دامنه وسیعی را شامل می شد از برخورد فیزیکی و دستگیری شیعیان گرفته تا اتهام زنی به آنان و تلاش برای تخریب چهره هواداران این مکتب . در این میان تحریف سخنان و شعارهای شیعه به سمت و سویی که انزجار افکار عمومی را باعث شود یا مونتاژ آنها به شکلی که ایراد گرفتن بر آنها، آسان باشد و به سادگی در تیررس اهل نقد قرار گیرد از شیوه های جنگ روانی آن روزگار، علیه شیعیان بود. در این شیوه با تحریف سخنان و باورهای شیعه، به گونه ای که افکار و اندیشه های آنان به یک جریان فکری باطل همانند شود، نوعی تصویرسازی از شیعه نزد مخاطب درست می کردند که به محض ایراد اشکال بر آنان به راحتی آن را می پذیرفت و متوجه مغالطه صورت گرفته نمی شد.
حدیث مورد اشاره در کتاب صفات الشیعه شیخ صدوق نقل شده است ؛
صفات الشیعة: حَدَّثَنِی مُحَمَّدُ بْنُ مُوسَى الْمُتَوَکِّلُ رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنِی مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى الْعَطَّارُ قَالَ حَدَّثَنِی الْمُفَضَّلُ بْنُ زِیَادٍ الْعَبْدِیُّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع‏قَالَ: إِنَّا أَهْلُ بَیْتٍ صَادِقُونَ هَمُّکُمْ مَعَالِمُ دِینِکُمْ وَ هَمُّ عَدُوِّکُمْ بِکُمْ وَ أُشْرِبَ قُلُوبُهُمْ لَکُمْ بُغْضاً یُحَرِّفُونَ مَا یَسْمَعُونَ مِنْکُمْ کُلَّهُ وَ یَجْعَلُونَ لَکُمْ أَنْدَاداً ثُمَّ یَرْمُونَکُمْ بِهِ بُهْتَاناً فَحَسْبُهُمْ بِذَلِکَ عِنْدَ اللَّهِ مَعْصِیَةً.
آدرس : صفات الشیعة : ص15ح29( ابن بابویه، محمد بن على، صفات الشیعة - تهران، چاپ: اول، 1362ش.)
ترجمه
ما از خاندان صدق و راستگویی هستیم و شما شیعیان نیز در تلاشید که آموزه های دینتان را {از ما } فرا بگیرد و در مقابل دشمنان شما که دلهایشان آکنده از بغض شماست در تلاشند {مکتب و اندیشه}شما را نابود کنند از این رو آنچه از شما می شنوند را تحریف می کنند و با تشبیه شما به جریان های باطل شما را شریک فکری آنان قرار می دهند و سپس بواسطه شریک دانستن شما با آنان، تیرهای تهمت را به سوی شما روانه می کنند و همین یک گناه آنان ، بس است برای آنکه پیش خداوند بی آبرو و گناهکار شناخته شوند.
گفتنی است امروزه نیز این گونه تصویرسازی به شیوه ها و با ابزار مختلفی جریان دارد مانند ساخت مستند، فیل
م سینمایی .

 





در این وبلاگ
در کل اینترنت